ANNONSSAMARBETE MED SPARKS

Så lyckas du som influencer – Janice, Frida och Markiz tipsar!

Nyligen lanserade Aller media influencerplattformen Sparks där du kan inspirera andra med ditt innehåll och växa i dina kanaler. För ännu mer inspiration till hur du kommer igång har vi även pratat med tre av Sveriges mest inspirerande influencers – för tips om hur du lyckas på sociala medier.

Är du en kreativ inredningsälskare som Frida Fahrman, en stjärna i köket som Markiz Tainton eller en modeinspiratör som Janice Kavander? Just nu letar vi efter dig som vill göra din passion till ett yrke och samarbeta med kända varumärken. Med vår nya influencerapp Sparks får du hjälp på vägen för att ta nästa steg i din karriär. Frida, Markiz och Janice, som alla engagerar och inspirerar inom sina respektive områden tipsar om hur du lyckas – och berättar varför Sparks är en perfekt språngbräda!

Frida Fahrman tipsar om att alltid ta egna bilder och vara konsekvent i allt man gör.

Frida Fahrman – Utgå från dig själv och det du tycker är vackert

Vad är dina 3 bästa tips för att lyckas som inredningsprofil?

1. Var konsekvent: I allt du gör och ge inte upp, allt tar sin tid. Fortsätt uppdatera ofta, kommentera hos andra, fota och jobba. Ge inte efter för trender och håll dig till din grej, att vara proffsig över tid lönar sig.

2. Gör din grej: Det är lätt snegla på andra, både i känsla, ljus och produktval. Det är härligt att inspireras av de runt om kring, men försök vara sann mot dig själv och utgå från vad DU gillar, inte vad du tror att andra gillar.

3. Ta dina egna bilder: De behöver inte vara proffsfotade alla gånger. Men de ska vara äkta och ärliga. Jag är personligen så trött på stora konton som bara använder sig av andras bilder. Använd dina egna, det blir mer genuint och är mer inspirerande än vad du tror.

Hur tänker du när du skapar innehåll och hur ska man tänka som ny influerare enligt dig?

– Jag försöker hålla mig till de tre punkterna ovan. Jag försöker visa, variera och ge en bild av min faktiska verklighet men på ett fint sätt. Jag försöker hitta det lilla i vardagen, jag tänker mycket på ljuset och håller en röd tråd genom mitt flöde och mina kanaler. Det svåra i början är nog att veta just vad man ska visa. Men utgå från dig själv, det du själv tycker är vackert tycker garanterat andra också är fint. Överjobba inte dina bilder med massor av märkliga färger och filter, använd naturligt ljus. Testa dig fram med mobilen, det kommer man långt på.

Varför har du valt att jobba med Elle Decoration och Aller media?

– För att de helt enkelt är bäst! Jag gillar alla de produkter som Aller media jobbar med, men framför att för att det finns så mycket möjligheter, ett grymt team av säljare, projektledare och redaktörer att få hjälp av och jobba tillsammans med. Sen har Aller media de bästa kunderna, jag har genom åren fått jobba med drömkunder, som IKEA, H&M Home och Ellos Home.

Varför tycker du att man ska ansöka till Sparks?

– Det är ett utmärkt sätt att få möjligheten att testa sig fram hur det kan vara att jobba med det här. Man kan själv välja i vilken skala, men det är tryggt med en plattform som sätter grunden för att utvecklas inom detta om man tycker att det är roligt. Det finns bara möjligheter!

Janices råd lyder att hitta sin passion och experimentera med sitt uttryck! Foto: Johanna Pettersson

Janice Kavander – Sparks ger dig möjlighet att jobba med mode och content

Det finns många därute som drömmer om att få stort inflytande på sociala medier och bidra till att stärka unga kvinnor. Vad är dina bästa tips för att lyckas som influencer?

– Hitta sin passion, vilka frågor är viktiga för dig? Vad är det som driver dig och vad för slags förändring vill du skapa? Hitta ditt budskap, det låter otroligt klyschigt men var dig själv, personliga berättelser och äkthet behövs och sticker ut i mängden, jag tror också det inspirerar många andra att ta det steget!

Har du några tips för hur man som mode-influerare lyfter sin stil på bild?

– Jag tycker man ska våga experimentera med sitt uttryck! Våga gå utanför sin comfort zone, låta det vara lekfullt men personligt där också. Visa detaljer! Jag har alltid varit besatt av skor och väljer ofta att lyfta just det i mina looks och bilderna jag lägger upp, jag ser det som ett av mina signum! Vad är ditt?

Varför har du valt att jobba med ELLE och Aller media?

– ELLE har så länge jag kan minnas alltid varit en tidning som jag läst och kollat i för inspiration. Jag kunde bara drömma om jag kanske en dag skulle få se mig själv där. Jag älskar mode och att väva in det tillsammans med mitt jobb som artist är så himla kul! Jag är så stolt över att jag idag jobbar med ELLE och Aller media!

Varför tycker du att man ska ansöka till Sparks?

– Jag tycker man ska ansöka till Sparks om man vill bli en del av ett fantastiskt team som har ett otroligt driv och höga ambitioner. Om man aspirerar till att jobba med mode och content så är Sparks en grym plattform som ger en flera möjligheter att göra just det!

Markiz Tainton tipsar om att ta reda på vart i matlagningen ens hjärta ligger.

Markiz Tainton ­­– Våga tro och satsa på dig själv!

Vad är dina 3 bästa tips för att lyckas som matkreatör?

1. Hitta vart i matlagningen ditt hjärta ligger och kör sen på det som grund i allt du gör. Hitta vad som är mittpunkten av till matkreatörshjärta – allt från uppläggningen, vegomat, kött eller grill.

2. Ha kul!

3. Dela allt du gör!

Hur tänker du när du skapar innehåll och hur ska man tänka som ny influerare enligt dig?

– Från dag ett när jag klev i det offentliga rummet bestämde jag mig för att alltid vara Markiz, stå stadigt med båda fötterna på jorden inte byta ut mina vänner och fortsätta vara jag. De som följer mig gör det för att jag är jag! Den sekunden jag börjar tänka på hur andra vill att jag ska vara är det bye bye!

Varför har du valt att jobba med MåBra och Aller media?

– Jag ville jobba med ett företag och varumärke som ligger i framkant och som hela tiden vill utvecklas och följer utvecklingen. Sen är jag en människa som går på magkänsla och i mitt möte med Aller media och MåBra kändes det bra – och allt det jag kände har visat sig stämma, det är som en dröm!

Varför tycker du att man ska ansöka till Sparks?

– Om man brinner för något och känner att man har innehåll som kan inspirera, så tycker jag att man ska söka! För det viktigaste i livet att är du vågar lyfta sig själv, satsa på sig själv och våga tro på sig själv. Sitt inte och tänk det där vill jag göra utan bara gör det! Och det underbara med hela influencervärlden är att man inte måste vara störst för att ”lyckas”. Man kan bara njuta av den framgångman har utan att jämföra sig med andra. Det kommer alltid finnas någon ovan och någon under, så fokusera på dig och följ din dröm och längtan! Always!

Det här är Sparks

Med Sparks tjänar du som influencer pengar på det som ligger dig varmast om hjärtat – och du behöver inte ha eget företag! Tillsammans med våra starka varumärken inom Aller media kan du bli en del av vårt nya community Sparks för kreativa personer som vill nå nästa nivå. Vi står vid din sida, coachar, kvalitetssäkrar och ger dig möjlighet att tjäna pengar på dina största intressen. Läs mer här.

Här kan du ladda ner appen